Wednesday, 24 April 2013

Drama Kreatif




Drama kreatif merujuk kepada aktiviti-aktiviti drama yang tidak formal, di mana murid dibimbing oleh guru mengapresiasi dan menghayati tajuk dengan penuh perasaan. Matlamat utama drama kreatif bukan untuk tujuan pementasan, tetapi yang paling penting ialah untuk menggalakkan murid meneroka alam imaginasi mereka secara bebas tetapi terkawal, melalui disiplin seni teater. Selain itu, aktiviti seumpama ini juga bertujuan untuk mengembangkan potensi diri pelajar melalui aktiviti libat sama secara berkumpulan serta meningkatkan kemahiran dan apresiasi terhadap apa yang dipelajari.
Drama kreatif merupakan satu proses yang dinamik. Guru membimbing murid meneroka, mengembangkan  idea, konsep dan perasaan melalui pergerakan dramatik. Murid juga dilatih melaksanakan aktiviti-aktiviti improvisasi berdasarkan isi pelajaran yang disampaikan. Berbeza dengan sesebuah pementasan yang mementingkan hasilnya, drama kreatif lebih memberikan tumpuan kepada proses pembinaan dan perkembangan kemahiran murid.
Aktiviti drama kreatif juga menggalakkan pemikiran kritis dan kreatif di kalangan pelajar kerana kebanyakan aktiviti yang dilaksanakan meningkatkan daya imaginasi murid. Semasa aktiviti berlangsung, guru akan menggalakkan murid berfikir melalui soalan-soalan bercapah dan membimbing murid ke arah pemikiran yang terbuka. Keterlibatan murid dalam drama kreatif juga tidak sekadar meningkatkan kecekapan berbahasa malahan meningkatkan kemahiran menyelesai masalah, membina konsep diri yang positif, memupuk kesedaran sosial, empati, nilai-nilai murni dan sikap yang positif. Di antara aktiviti drama kreatif yang sesuai diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu ialah bercerita dan teater bercerita, improvisasi, simulasi, main peranan, tetamu dalam aksi dan tablo/pantomim




CONTOH RANCANGAN PENGARAJAN HARIAN


Tarikh              : 13 Oktober 2009
Masa               : 8.45 – 9.45 pg
Tajuk               : Tubuhku
Tahun              : 1 Zuhal

FU                   : 3.1
                           Aras 1 (i)
1.    Mengecam perkataan  yang sesuai untuk menyampaikan
Maklumat.
                           2.   Menyatakan maklumat berdasarkan bahan rangsangan.
FS                   : 5.1
                          Aras 1 (i)
1.    Menyebut perkataan yang mengandungi suku kata terbuka (vokal
      berganding dan konsonan bergabung) (KV + KV) dengan betul.
                       
                       
Objektif           :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
i.      Mengeja perkataan dua sukukata terbuka  berdasarkan cerita dan kad perkataan
ii.     Menyatakan bahagian tubuh badan sambil membaca kad perkataan
iii.    Membaca dan menulis perkataan berdasarkan cerita yang didengar

Pengisian Kurikulum:
·         Sistem Bahasa      : Ejaan / Kosa kata ; KV + KV
·         Kemahiran Bernilai Tambah:
o   Kecerdasan Pelbagai  : Muzik,  Interpersonal, logik
o                                         Ruang, kinestetik, Verbal Linguistik
o   Strategi Pengajaran    : Pemerhatian, Direktif, kolaboratif dan
o                                         Koperatif., Pembelajaran Masteri
o   Kemahiran Generik    : Kemahiran belajar,

Penekanan Konsep 5 P:
·         Penggabungjalinan           : Sains, Muzik, Verbal Linguistik, Agama
·         Penyerapan Nilai              : Kasih sayang, , Kerjasama., Rajin,
·         Pemulihan                         : Kad huruf,  latih tubi
·         Penilaian                           : Latihan

Bahan Bantu Belajar (BBM):
·         bahan bercetak / tali/ kad huruf/ Kad perkataan
·         Borang penilaian aktiviti p&p        : Refleksi dan Impak

Pengetahuan Sedia Ada:
1.         Murid mengenal huruf vokal dan konsonan.
2.         Murid mampu membuat perkaitan antara anggota badan dan fingsinya dalam kehidupan  mereka.

Isi Pelajaran
Aktiviti P & P
Catatan

Latihan memanaskan badan :
- tangan
- bahu
- kaki
Set Induksi (5 minit)

i. Guru meminta murid menunjukkan anggota badan masing-masing dan menamakannya serta menjelaskan fungsi anggota badan tersebut.
ii.Murid dibimbing oleh guru menyanyikan lagu “ Gode-gode”  sambil melakukan aksi dan pergerakan kreatif
iii. Bersoal jawab tentang anggota  badan masing-masing sambil guru menunjukkan kad perkataan yang bersesuaian dengan anggota badan tersebut.



Teknik : Soal jawab,
Tunjuk cara dan Pergerakan kreatif

KP : verbal linguistik , Muzikal, Kinestatik, interpersonal

T.P.B. Otak : Tunjang 1

Kad Perkataan:
- mata
- pipi
- dahi
- gigi
- bahu
- dada
- siku
- kaki
- kuku

Langkah 1 : (10 minit)

i. Murid mengeja perkataan dua suku kata terbuka , berdasarkan kad perkataan dengan bimbingan guru.
ii. Guru menunjukkan kad perkataan dan murid membaca secara nyaring.
iii. Guru memilih beberapa orang murid memilih kad perkataan dan mengeja / membaca kad perkataan tersebut secara individu dan diikuti oleh rakan-rakan.
iv. Murid-murid yang telah memilih kad itu diminta melekatkan kad tersebut pada anggota badan masing-masing.




Strategi Pembelajaran : Pem. Masteri
BBM : Kad perkataan

Teknik : Latih tubi

TPBOtak : Tunjang 2


Cerita : Mak Limah Penenun Kain”

Perkataan :
Pipi, mata, dada, siku, mata, gigi, kaki

Langkah 2 (20 minit)

i. Guru memulakan cerita ”Mak Limah Penenun Kain”  dengan menggunakan tali. Sambil bercerita guru membina bentuk lalat yang terbang dan hinggap pada anggota badan ”Mak Limah”. dan mula bergerak mendapatkan murid  yang telah melekatkan kad perkataan pada anggota badan masing-masing.
ii. Ketika guru meletakkan tali di anggota badan murid, guru meminta semua murid mengeja dan menyebut perkataan yang tertera pada anggota badan tersebut. Aktiviti ini dilaksanakan sehingga semua perkataan dieja dan disebut.
iii. Guru meminta murid menanggalkan semula kad perkataan dan menunjukkan kad kepada murid-murid lain serta membacanya. Selepas itu meletakkan kembali ke dalam kotak.
iv. Guru bersoal jawab dengan murid-murid tentang cerita yang disampaikan dan meminta murid membuat rumusan.



Teknik : Improvisasi – bercerita dan main peranan.

KP : Verbal Linguistik, Kinestetik, Logik matematik,

Strategi : Koperatif dan Kolaboratif, Kontekstual

KB : Menjana idea
BCB : Memproses maklumat






Penerapan nilai : rajin, kasih sayang, bersih

Membina perkataan / Kuiz:

Suku kata terbuka

Langkah 3 (20 minit)

i. Murid dibahagikan kepada 3 kumpulan (3 orang setiap kumpulan).
ii. Guru memberi arahan. Setiap kumpulan diminta membina perkataan daripada kad huruf. Aktiviti ini berupa pertandingan.
iii. Pertandingan bermula dengan tiupan wisel. Setiap kumpulan diberi masa 10 minit.
iv. Setiap kumpulan diminta menunjukkan perkataan yang dibina. Mereka diminta membacanya di hadapan kelas.
v.Guru berbincang dengan murid dan memberi markah.


BBM : kad huruf, kad perkataan
Pembelajaran Koperatif dan Kolaboratif.

Pembelajaran Masteri


BCB : Memproses dan menyampaikan maklumat

TPBOtak : Tunjang 3




Penutup (5 minit)

i. Murid dibimbing membuat rumusan tentang kepentingan anggota badan dan bagaimana kita wajib menjaganya dengan baik.
ii. Menyanyi lagu ”Gode-gode” sambil membuat pergerakan kreatif.




Penerpan nilai : syukur
















                                                                       

Tarikh              : 13 Oktober 2009
Masa               : 8.45 – 9.45 pg
Tajuk               : Tubuhku
Tahun              : 1 Zuhal

FU                   : 3.1
                           Aras 1 (i)
2.    Mengecam perkataan  yang sesuai untuk menyampaikan
Maklumat.
                           2.   Menyatakan maklumat berdasarkan bahan rangsangan.
FS                   : 5.1
                          Aras 1 (i)
2.    Menyebut perkataan yang mengandungi suku kata terbuka (vokal
      berganding dan konsonan bergabung) (KV + KV) dengan betul.
                       
                       
Objektif           :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
iv.   Mengeja perkataan dua sukukata terbuka  berdasarkan cerita dan kad perkataan
v.    Menyatakan bahagian tubuh badan sambil membaca kad perkataan
vi.   Membaca dan menulis perkataan berdasarkan cerita yang didengar

Pengisian Kurikulum:
·         Sistem Bahasa      : Ejaan / Kosa kata ; KV + KV
·         Kemahiran Bernilai Tambah:
o   Kecerdasan Pelbagai  : Muzik,  Interpersonal, logik
o                                         Ruang, kinestetik, Verbal Linguistik
o   Strategi Pengajaran    : Pemerhatian, Direktif, kolaboratif dan
o                                         Koperatif., Pembelajaran Masteri
o   Kemahiran Generik    : Kemahiran belajar,

Penekanan Konsep 5 P:
·         Penggabungjalinan           : Sains, Muzik, Verbal Linguistik, Agama
·         Penyerapan Nilai              : Kasih sayang, , Kerjasama., Rajin,
·         Pemulihan                         : Kad huruf,  latih tubi
·         Penilaian                           : Latihan

Bahan Bantu Belajar (BBM):
·         bahan bercetak / tali/ kad huruf/ Kad perkataan
·         Borang penilaian aktiviti p&p        : Refleksi dan Impak

Pengetahuan Sedia Ada:
1.         Murid mengenal huruf vokal dan konsonan.
2.         Murid mampu membuat perkaitan antara anggota badan dan fingsinya dalam kehidupan  mereka.

Isi Pelajaran
Aktiviti P & P
Catatan

Latihan memanaskan badan :
- tangan
- bahu
- kaki
Set Induksi (5 minit)

i. Guru meminta murid menunjukkan anggota badan masing-masing dan menamakannya serta menjelaskan fungsi anggota badan tersebut.
ii.Murid dibimbing oleh guru menyanyikan lagu “ Gode-gode”  sambil melakukan aksi dan pergerakan kreatif
iii. Bersoal jawab tentang anggota  badan masing-masing sambil guru menunjukkan kad perkataan yang bersesuaian dengan anggota badan tersebut.



Teknik : Soal jawab,
Tunjuk cara dan Pergerakan kreatif

KP : verbal linguistik , Muzikal, Kinestatik, interpersonal

T.P.B. Otak : Tunjang 1

Kad Perkataan:
- mata
- pipi
- dahi
- gigi
- bahu
- dada
- siku
- kaki
- kuku

Langkah 1 : (10 minit)

i. Murid mengeja perkataan dua suku kata terbuka , berdasarkan kad perkataan dengan bimbingan guru.
ii. Guru menunjukkan kad perkataan dan murid membaca secara nyaring.
iii. Guru memilih beberapa orang murid memilih kad perkataan dan mengeja / membaca kad perkataan tersebut secara individu dan diikuti oleh rakan-rakan.
iv. Murid-murid yang telah memilih kad itu diminta melekatkan kad tersebut pada anggota badan masing-masing.




Strategi Pembelajaran : Pem. Masteri
BBM : Kad perkataan

Teknik : Latih tubi

TPBOtak : Tunjang 2


Cerita : Mak Limah Penenun Kain”

Perkataan :
Pipi, mata, dada, siku, mata, gigi, kaki

Langkah 2 (20 minit)

i. Guru memulakan cerita ”Mak Limah Penenun Kain”  dengan menggunakan tali. Sambil bercerita guru membina bentuk lalat yang terbang dan hinggap pada anggota badan ”Mak Limah”. dan mula bergerak mendapatkan murid  yang telah melekatkan kad perkataan pada anggota badan masing-masing.
ii. Ketika guru meletakkan tali di anggota badan murid, guru meminta semua murid mengeja dan menyebut perkataan yang tertera pada anggota badan tersebut. Aktiviti ini dilaksanakan sehingga semua perkataan dieja dan disebut.
iii. Guru meminta murid menanggalkan semula kad perkataan dan menunjukkan kad kepada murid-murid lain serta membacanya. Selepas itu meletakkan kembali ke dalam kotak.
iv. Guru bersoal jawab dengan murid-murid tentang cerita yang disampaikan dan meminta murid membuat rumusan.



Teknik : Improvisasi – bercerita dan main peranan.

KP : Verbal Linguistik, Kinestetik, Logik matematik,

Strategi : Koperatif dan Kolaboratif, Kontekstual

KB : Menjana idea
BCB : Memproses maklumat






Penerapan nilai : rajin, kasih sayang, bersih

Membina perkataan / Kuiz:

Suku kata terbuka

Langkah 3 (20 minit)

i. Murid dibahagikan kepada 3 kumpulan (3 orang setiap kumpulan).
ii. Guru memberi arahan. Setiap kumpulan diminta membina perkataan daripada kad huruf. Aktiviti ini berupa pertandingan.
iii. Pertandingan bermula dengan tiupan wisel. Setiap kumpulan diberi masa 10 minit.
iv. Setiap kumpulan diminta menunjukkan perkataan yang dibina. Mereka diminta membacanya di hadapan kelas.
v.Guru berbincang dengan murid dan memberi markah.


BBM : kad huruf, kad perkataan
Pembelajaran Koperatif dan Kolaboratif.

Pembelajaran Masteri


BCB : Memproses dan menyampaikan maklumat

TPBOtak : Tunjang 3




Penutup (5 minit)

i. Murid dibimbing membuat rumusan tentang kepentingan anggota badan dan bagaimana kita wajib menjaganya dengan baik.
ii. Menyanyi lagu ”Gode-gode” sambil membuat pergerakan kreatif.




Penerpan nilai : syukur
















                                   

No comments:

Post a Comment