TEMA
|
KEBUDAYAAN
|
TAJUK
|
Pakaian Tradisional
|
TAHUN
|
3 CEMPAKA
|
MASA
|
90 MINIT (3 Waktu)
|
FOKUS
|
Standard
Kandungan
|
1.5
|
Bercerita dan
menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang
jelas dan intonasi yang betul.
|
Standard
Pembelajaran
|
1.5.1
|
Bercerita tentang
sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
|
|
Standard Kandungan
|
2.2
|
Membaca dan
memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan
yang betul
|
|
Standard Pembelajaran
|
2.2.2
|
Membaca dan
memahami frasa yang mengandungi vokal
berganding, digraf dan konsonan bergabung daripada bahan bacaan dengan
sebutan yang betul.
|
|
Standard
Kandungan
|
3.3
|
Menulis perkataan,
frasa dan ayat secara mekanis dengan betul dan kemas.
|
|
Standard Pembelajaran
|
3.2.6
|
Menulis ayat
tunggal dan ayat mejmuk secara mekanis dengan betul dan kemas.
|
OBJRKTIF
|
Pada akhir pengajaran, murid dapat :
i). bercerita dengan tepat tentang pakaian tradisional
yang
diketahui menggunakan ayat tunggal dan
ayat majmuk dengan
sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
ii). membaca dan memahami perkataan,frasa dan ayat yang
berkaitan pakaian tradisional dengan
sebutan yang betul.
iii).
menulis ayat tunggal dan ayat majmuk secara makanis dengan
betul dan kemas.
|
|||
PENGISIAN
KURIKULUM /ELEMEN MERENTAS KURIKULUM
|
Ilmu : Kebudayaan
Nilai Murni :
Kerjasama, hormat-menghormati
Teknologi Maklumat dan
Komunikasi
|
|||
SISTEM
BAHASA
|
Tatabahasa
: Kata nama khas
Sebutan dan intonasi
|
|||
BAHAN
BANTU MENGAJAR
|
Slaid power point, kad gambar dan lembaran
kerja.
|
|||
LANGKAH
PENGAJARAN
/
MASA
|
AKTIVITI
|
PENGISIAN
KURIKULUM/ ELEMEN MERENTAS KURIKULUM
|
CATATAN
|
|
Permulaan
pengajaran
(5 minit)
|
Guru
membawa contoh sepasang baju kurung dan sepasang baju melayu kanak-kanak.
Bersoal
jawab dengan murid tentang pakaian tersebut.
-
bilakah pakaian ini
selalu
dipakai?
-siapakah
yang selalu
memakai
pakaian
ini?
|
|
Bahan maujud :
Sepasang baju
kurung dan sepasang baju melayu
|
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Murid ditayangkan slaid power point tentang
pakaian tradisional berdasarkan kad misteri (gambar pakaian) yang diberi oleh
guru.
Contoh :
Sari, dhoti,
Baju,melayu,
baju kurung,
cheongsam,
samfu
Murid bercerita tentang gambar pakaian
tradisional yang terdapat di Malaysia menggunakan frasa yang sesuai.
Contoh :
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
TMK
Ilmu : Sivik dan
Kewarganegaraan
Nilai Murni :
Hormat -menghormati
|
Lampiran 1
KP: Interpersonal
|
|
Langkah 2
(15 minit)
|
Murid membaca secara individu dan
berkumpulan serta memahami frasa yang
ditunjukkan tadi.
Guru membentuk kumpulan murid dan setiap
kumpulan diberikan satu kad gambar pakaian tradisional rakyat Malaysia.
Secara berkumpulan, setiap murid memilih
untuk menceritakan tentang ciri, warna atau kaum kesesuaian jantina pakaian
tradisional tersebut menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk.
|
Nilai Murni :
Kerjasama
|
Lampiran 2
BBM : Kad gambar
BCB
KB : Klasifikasi
|
|
Langkah 3
(15 minit)
|
Guru mencatat beberapa ayat tunggal dan
ayat majmuk yang diceritakan oleh murid tadi di papan tulis.
Murid diminta membaca semula ayat-ayat yang
dicatat dengan menggunakan sebutan yang betul, secara individu dan
berkumpulan.
|
Nilai Murni :
Kerjasama
|
|
|
Langkah 4
(15 minit)
|
Guru sekali lagi menunjukkan kad perkataan dan
meminta murid membina ayat tunggal dan majmuk secara lisan berdasarkan
perkataan tersebut.
![]() ![]() ![]() |
|
Sari
Contoh
ayat : Wijaya suka memakai sari berwarna merah dan biru.
|
|
Murid diberi lembaran kerja untuk menulis
ayat majmuk yang sesuai berdasarkan gambar.
|
|
Lembaran
Kerja 2
|
||
Langkah 5
(10 minit)
|
Penilaian
Murid bercerita tentang salah satu pakaian
tradisional kaum di Malaysia dan menyatakan kelebihannya menggunakan ayat
tunggal atau ayat majmuk yang gramatis secara bertatasusila.
Murid kemudian menulis ayat tunggal dan
ayat majmuk dengan kemas dan betul
|
Nilai Murni :
Menghargai
|
Penilaian
|
|
(15 minit)
|
Pemulihan
Murid secara berpasangan bercerita tentang
pakaian tradisional yang mereka miliki.
Murid mendengar dan menulis jenis-jenis
pakaian tradisional
yang mereka ketahui.
|
|
Pemulihan
KB: Mengecam
|
|
|
Pengayaan
Murid bercerita dengan rakan tentang cara
membuat pakaian tradisional, berdasarkan gambar.
Murid membina ayat tunggal atau ayat majmuk tentang cara membuat
pakaian tradisional berdasarkan
gambar.
|
|
Pengayaan
KP: Interpersonal
|
|
Penutup
(5 minit)
|
Guru meminta beberapa orang murid bercerita
semula apa yang telah dipelajari pada hari ini.
|
Nilai Murni :
Keberanian
|
|
|
Refleksi :
|
|
|||








No comments:
Post a Comment