Wednesday, 24 April 2013

Tema


TEMA
KEBUDAYAAN
TAJUK
Pakaian Tradisional
TAHUN
3 CEMPAKA
MASA
90 MINIT   (3 Waktu)









FOKUS
Standard
Kandungan
1.5
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
Standard
Pembelajaran
1.5.1
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
Standard Kandungan
2.2
Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul
Standard Pembelajaran
2.2.2
Membaca dan memahami frasa yang mengandungi  vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung daripada bahan bacaan dengan sebutan yang betul.
Standard
Kandungan
3.3
Menulis perkataan, frasa dan ayat secara mekanis dengan betul dan kemas.
Standard Pembelajaran
3.2.6
Menulis ayat tunggal dan ayat mejmuk secara mekanis dengan betul dan kemas.

OBJRKTIF
Pada akhir pengajaran, murid dapat :
i).   bercerita dengan tepat tentang pakaian tradisional yang
      diketahui menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk dengan
      sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
ii).  membaca dan memahami  perkataan,frasa  dan ayat yang
      berkaitan pakaian tradisional dengan sebutan yang betul.
iii). menulis ayat tunggal dan ayat majmuk secara makanis dengan
      betul dan kemas.
PENGISIAN KURIKULUM /ELEMEN MERENTAS KURIKULUM

Ilmu             :  Kebudayaan
Nilai Murni   :  Kerjasama, hormat-menghormati
                       Teknologi Maklumat dan Komunikasi 
SISTEM BAHASA
Tatabahasa   : Kata nama khas
                        Sebutan dan intonasi
BAHAN BANTU MENGAJAR
Slaid power point, kad gambar dan lembaran kerja.

LANGKAH PENGAJARAN
/ MASA


AKTIVITI
PENGISIAN KURIKULUM/ ELEMEN MERENTAS KURIKULUM


CATATAN

Permulaan pengajaran

(5 minit)

Guru membawa contoh sepasang baju kurung dan sepasang baju melayu kanak-kanak.
Bersoal jawab dengan murid tentang pakaian tersebut.
- bilakah pakaian ini
  selalu dipakai?
-siapakah yang selalu
  memakai pakaian
  ini?




Bahan maujud :

Sepasang baju kurung dan sepasang baju melayu

Langkah 1

(10  minit)

Murid ditayangkan slaid power point tentang pakaian tradisional berdasarkan kad misteri (gambar pakaian) yang diberi oleh guru.
Contoh :
              Sari, dhoti,
              Baju,melayu,
              baju kurung,
              cheongsam,
              samfu

Murid bercerita tentang gambar pakaian tradisional yang terdapat di Malaysia menggunakan frasa yang  sesuai.
Contoh :
*      baju kurung
*      baju melayu
*      baju dhoti
*      baju cheongsam
*      samfu


TMK

Ilmu : Sivik dan Kewarganegaraan






Nilai Murni :
Hormat -menghormati

Lampiran 1









KP: Interpersonal

Langkah 2

(15 minit)

Murid membaca secara individu dan berkumpulan serta  memahami frasa yang ditunjukkan tadi.

Guru membentuk kumpulan murid dan setiap kumpulan diberikan satu kad gambar pakaian tradisional rakyat Malaysia.

Secara berkumpulan, setiap murid memilih untuk menceritakan tentang ciri, warna atau kaum kesesuaian jantina pakaian tradisional tersebut menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk.









Nilai Murni :
Kerjasama






Lampiran 2

BBM : Kad gambar

BCB

KB : Klasifikasi


Langkah 3

(15 minit)

Guru mencatat beberapa ayat tunggal dan ayat majmuk yang diceritakan oleh murid tadi di papan tulis.

Murid diminta membaca semula ayat-ayat yang dicatat dengan menggunakan sebutan yang betul, secara individu dan berkumpulan.





Nilai Murni : Kerjasama


Langkah 4

(15 minit)

Guru sekali lagi menunjukkan kad perkataan dan meminta murid membina ayat tunggal dan majmuk secara lisan berdasarkan perkataan tersebut.
*      sari
*      baju kurung
*      baju melayu



Sari
Contoh ayat : Wijaya suka memakai sari berwarna merah dan biru.

Murid diberi lembaran kerja untuk menulis ayat majmuk yang sesuai berdasarkan gambar.




Lembaran Kerja 2

Langkah  5

(10 minit)

Penilaian
Murid bercerita tentang salah satu pakaian tradisional kaum di Malaysia dan menyatakan kelebihannya menggunakan ayat tunggal atau ayat majmuk yang gramatis secara bertatasusila.

Murid kemudian menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dengan kemas dan betul

Nilai Murni :
Menghargai

Penilaian


(15 minit)


Pemulihan

Murid secara berpasangan bercerita tentang pakaian tradisional yang mereka miliki.

Murid mendengar dan menulis jenis-jenis pakaian tradisional
yang mereka ketahui.


Pemulihan

KB: Mengecam






Pengayaan

Murid bercerita dengan rakan tentang cara membuat pakaian tradisional, berdasarkan gambar.

Murid membina ayat tunggal atau  ayat majmuk tentang cara membuat pakaian  tradisional berdasarkan gambar.





Pengayaan
KP: Interpersonal

Penutup

(5 minit)

Guru meminta beberapa orang murid bercerita semula apa yang telah dipelajari pada hari ini.



Nilai Murni :
Keberanian



Refleksi :































                                                                                                                                                                 


























No comments:

Post a Comment