Monday, 1 April 2013

nota pengajaran






1.0       PERKEMBANGAN KURIKULUM PSV DI MALAYSIA
           
1.1       PENDAHULUAN

              Pada masa ini, Pendidikan Seni Visual (sekarang dikenali sebagai Dunia Seni Visual) telah dimartabatkan sepenuhnya sebagai mata pelajaran yang berperanan besar dalam pengajaran dan pembelajaran kerana mata pelajaran  ini merentasi kurikulum. Pendidikan Seni Visual(PSV) bermaksud proses penghasilan karya seni dengan melibatkan aspek pemahaman, penghayatan dan kritikan tentang perasaan estetik dan daya kreativiti melalui imaginasi dan konsepsi murid.
           Pendidikan Seni Visual pernah dikenali sebagai mata pelajaran Lukisan dan Pertukangan Tangan. Setelah beberapa perubahan berlaku mengikut peredaran dan keperluan semasa, maka mata pelajaran tersebut telah ditukar menjadi Pendidikan Seni. Setelah beberapa tahun diperkenalkan, ia telah diubah pula menjadi  Pendidikan Seni Visual atas kesedaran  masyarakat terhadap kepentingan Pendidikan Seni Visual dalam kehidupan. Perubahan ini sesungguhnya amat sesuai sekali kerana Pendidikan Seni Visual di sekolah rendah menjurus kepada seni tampak atau visual dan tidak merujuk  kepada seni lain seperti seni muzik, seni tari, seni teater , seni sastera, seni mempertahankan diri atau seni fotografi.
            Pendidikan Seni Visual bertujuan memberi peluang kepada murid memupuk minat, memperkembang keperibadian, memberi kesedaran dan kepekaan terhadap nilai-nilai kesenian dan alam sekitar serta kaitannya dengan mata pelajaran lain. Murid di sekolah rendah pada keseluruhannya adalah kreatif,ekspresif dan aktif. Pendidikan Seni Visual memainkan peranan memperkembang sifat ini melalui persepsi visual,imaginasi dan daya pemikiran. Kegiatan pemikiran, penerokaan dan reka bentuk dalam pelbagai jenis seni visual akan membolehkan mereka menyatakan idea dan ekspresi diri.








1.0         KAEDAH PENGAJARAN BAHASA MELAYU SEKOLAH RENDAH.
1.1         PENGENALAN
Tugas utama seorang pengajar atau guru adalah untuk memudahkan pembelajaran para pelajar. Untuk memenuhi tugas ini, pengajar atau guru bukan sahaja harus dapat menyediakan suasana pembelajaran yang menarik dan harmonis, tetapi mereka juga menciptakan pengajaran yang berkesan. Ini bermakna guru perlu mewujudkan suasana pembelajaran yang dapat meransangkan minat pelajar di samping sentiasa memikirkan kebajikan dan keperluan pelajar.
Dalam sesi pembelajaran, guru kerap berhadapan dengan pelajar yang berbeza dari segi kebolehan mereka. Hal ini memerlukan kepakaran guru dalam menentukan strategi pengajaran dan pembelajaran. Ini bermakna, guru boleh menentukan pendekatan, memilih kaedah dan menetapkan teknik-teknik tertentu yang sesuai dengan perkembangan dan kebolehan pelajar. Strategi yang dipilih itu, selain berpotensi memeransangkan pelajar belajar secara aktif, ia juga harus mampu membantu menganalisis konsep atau idea dan berupaya menarik hati pelajar serta dapat menghasilkan pembelajaran yang bermakna.
Perlunya guru menarik perhatian pelajar dalam sesuatu pengajaran, aktiviti-aktiviti yang dipilih hendaklah yang menarik dan mempunyai potensi yang tinggi untuk membolehkan isi pelajaran dan konsep-konsep yang diterjemahkan secara jelas. Aktiviti harus boleh mempengaruhi intelek, emosi dan minat pelajar secara berkesan.
Dalam merancang persediaan mengajar, aktiviti-aktiviti yang dipilih perlu mempunyai urutan yang baik. Ia perlu diselaraskan dengan isi kemahiran dan objektif pengajaran. Lazimnya aktiviti yang dipilih itu adalah gerak kerja yang mampu memberi sepenuh pengaruh terhadap perhatian, berupaya meningkatkan kesan terhadap intelek, ingatan, emosi, minat dan kecenderungan serta mampu membantu guru untuk menjelaskan pengajarannya.
Dalam merancang aktiviti mengajar yang berkesan dan bermakna kepada para pelajar, guru haruslah memikirkan terlebih dahulu tentang kaedah dan teknik yang akan digunakan. Pemilihan strategi secara bijaksana mampu menjamin kelicinan serta keberkesanan penyampaian sesuatu subjek atau modul.
1.2         PENDEKATAN
Kamus Dewan mendefinisikan pendekatan sebagai kaedah, cara atau langkah-langkah yang digunakan bagi memulakan dan melaksanakan sesuatu tugas untuk mengatasi masalah dan sebagainya. Dalam konteks bahasa, konsep pendekatan bermakna cara mendekati atau approach sesuatu. Mnakala dalam konteks pendidikan, pendekatan merujuk kepada beberapa teori yang berkaitan dengan sifat-sifat semulajadi pembelajaran yang menjadi pegangan dalam sesuatu pengajaran. Dengan kata lain, pendekatan merujuk kepada cara bagaimana sesuatu mata pelajaran diajarkan untuk mencapai objektif.

Pendekatan pengajaran merupakan haluan atau aspek yang digunakan untuk mendekati atau memulakan proses pengajaran sesuatu isi pelajaran, sesuatu mata pelajaran atau beberapa mata pelajaran atau sesuatu kemahiran. Pendekatan pengajaran boleh digolongkan kepada beberapa aspek, iaitu mengikut cara pengelolaan murid, cara fakta disampaikan, keaktifan murid dan pengajaran bahasa.

Pendekatan juga merupakan teori sesuatu mata pelajaran serta ciri-cirinya yang diambil kira apabila menentukan sesuatu  andaian atau langkah. Sebagai contoh dalam pengajaran dan pembelajaran sejarah para pendidik  sejarah menggunakan pendekatan kronologi, zaman dan pendekatan tema untuk melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Apabila berkaitan dengan masalah kejiwaan remaja, para guru boleh menggunakan pendekatan kaunseling, kasih sayang dan pendekatn individu untuk menangani dan menyelesaikan masalah yang dihadapi.

Pendekatan dalam pengajaran bahasa ialah satu kumpulan andaian  yang saling berkaian  tentang hakikat bahasa, hakikat pengajaran bahasa dan hakikat pembelajaran bahasa. Setiap pendekatan itu harus mencerminkan satu pandangan atau falsafah tentang hakikat bahasa, iaitu apakah sebenarnya bahasa, bagaimana bahasa diperolehi, bagaimana bahasa disimpan. Kesemua persoalan ini tiada jawapan yang konkrit dan akal manusia tidak mampu menjangkaunya. Dari perspektif Islam, bahasa sebenarnya bersifat fitrah, iaitu anugerah Allah SWT kepada manusia sebagai tanda kebesaran dan kekuasaan-Nya.


Pendekatan pengajaran dan pembelajaran bahasa harus mencerminkan teori linguistik, iaitu teori pengajaran dan pembelajaran. Pendekatan dalam pengajaran memerlukan kaedah-kaedah tertentu dan sesuatu pendekatan pengajaran itu wujud atau dibina berasaskan sesuatu teori bahasa atau teori linguistik. Sehubungan dengan itu, pendekatan pengaj

No comments:

Post a Comment